Bob Foltz

Artistiek leider, choreograaf en danser

De van oorsprong Amerikaanse danser/choreograaf Bob Foltz (1955) volgde zijn professionele opleiding klassiek ballet en moderne dans aan het Department of Fine Arts van de Ohio University. Vervolgens ontwikkelde hij zich met name in de Cunningham-georiënteerde danstraditie door trainingen bij Clay Talliefero, Viola Farber, Lynn Simonson, Ethyl Winters, Marcia Sakamoto, Louis Falco en Nadine Revine. Hij danste in de VS en in Europa bij Lynn Simonson, Viola Farber Dance Company, Centre National de Danse Contemporaine d’Angers, Groupe Emile Dubois en Stichting Dansproduktie. In1983 bracht hij op uitnodiging van het Shaffy Theater te Amsterdam zijn eerste eigen productie uit en richtte vervolgens een eigen gezelschap op: Foltz + Company. Met zijn voor ons land ongekende dynamische bewegingsstijl en het in vele toonaarden bejubelde ‘on-Nederlandse dansplezier’ veroverde hij in korte tijd de Nederlandse danswereld. In acht jaar tijd bracht hij even zoveel avondvullende voorstellingen uit; zie ook Producties>1983-2006

In 1991 onderbrak Bob Foltz zijn dansloopbaan voor een andere passie: planten en tuinen. Hij hief z’n gezelschap op en koos voor een carrière als vasteplantenkweker en tuinontwerper. Hij is nog steeds mede-eigenaar van specialiteitenkwekerij Tuingoed Foltz in het Groningse Meeden. In hart, lijf en leden bleef hij echter een gepassioneerd danser/choreograaf. Het in 2006 uitgebrachte Reoccurrence was bedoeld als verlaat afscheid, maar bleek een nieuw begin. Vanaf 2007 brengt hij met een vast team van geestverwanten (dansers, ontwerpers en ondersteuners) weer jaarlijks een avondvullende voorstelling uit. Naast zijn eigen gezelschap is Bob Foltz actief als freelance-choreograaf.

Click hier voor het cv van Bob Foltz

Bob Foltz over zijn werkwijze

'Spontaneïteit is voor mij een voorwaarde voor het ontstaan van dynamische dans. Het krampachtig vasthouden aan een vooraf uitgewerkt concept leidt te vaak tot intellectueel misschien interessante, maar toch vooral gekunstelde voorstellingen.

In de voorbereiding naar een nieuwe productie ontstaat bij mij een krachtig, bijna lijfelijk besef van de sfeer die de voorstelling moet uitstralen. Op basis van die beoogde sfeer kies ik de muziek die ik wil gebruiken. Met alle betrokkenen – dansers, licht- en kostuumontwerpers, filmer, technicus – bespreek ik in een vroeg stadium de uitstraling en de sfeer van het nieuwe stuk. De laatste jaren speelt het medium film een belangrijke rol in mijn werk. In het geval van Scenic Route definieer ik al ruim voordat we de studio ingaan een aantal sleutelbeelden die uitgangspunt zijn van waaruit bepaalde dansthema’s zullen ontstaan. Van deze beelden maakt Max Boeree voorafgaand aan het repetitieproces filmopnames, die ijkpunten worden in de voorstelling.

De beweging zelf ontstaat pas in de studio tijdens de repetities. In deze fase maken we aanvullende filmopnames. Ook de keuze van de gebruikte muziekfragmenten wordt nu pas definitief. De dans zelf maak ik expliciet op het lijf van mijn dansers. In dit proces is er weinig ruimte voor improvisatie. Ik toets zelf voortdurend of de ontstane dans strookt met de beoogde sfeer van de voorstelling. Toch is de rol van Dries en Juliëtte groot. Zij voelen perfect aan wat ik wil bereiken en hebben daarbij een feilloos geheugen voor beweging.'

Persreacties op recente voorstellingen van
Foltz + Company

'MAN' is een ode aan het mannenduet
(Kester Freriks, Theaterkrant)

Een voorstelling die zich meteen in je herinnering vastzet. Een wereld op zichzelf, maar herkenbaar en menselijk dichtbij.

(Dagblad van het Noorden)

Mooie, eerlijke, pure dans, gemaakt voor en over drie mensen die elkaars taal spreken.

(De Volkskrant)

Choreografische helderheid, vitaliteit, goede muziekkeuze, een verzorgd toneelbeeld, getoond danstechnisch kunnen.

(Ine Rietstap)