Dansvoorstelling Ziel

2011/2012

De dansvoorstelling Ziel zal bestaan uit drie choreografieën door drie verschillende choreografen, nl: Bob Foltz, Kriztina de Châtel en Ronald Wintjens.
Dansers: Juliette van Ingen, Dries van der Post, Suzanne de Bakker, Manos Kopanakis, Timur Misirlioglu, Anne Rooze, Susanna Scoponi, Ilija Surla

‘Ziel’ is een drieluik met choreografieën van Krisztina de Châtel, Ronald Wintjens en Bob Foltz.

Bevlogenheid en bezieling staan centraal in ZIEL, de nieuwe voorstelling van dansgroep Foltz + Company. In 'Ziel' werkt artistiek leider en choreograaf Bob Foltz voor het eerst samen met twee collega-choreografen met wie hij zich verwant voelt, Krisztina de Châtel en Ronald Wintjens, die net als Foltz kiezen voor pure, abstracte en fysiek uitdagende dans.

Speciaal voor deze voorstelling is het gezelschap uitgebreid met zes jonge dansers.

'Ziel' gaat op 13 oktober 2011 in première in het Grand Theatre te Groningen, dat tevens als coproducent optreedt. Daarna volgt een tournee tot december 2011. De voorstelling - zonder pauze - duurt ruim een uur.

Krisztina de Châtel (1943) maakt een duet - het eerste in haar carrière als choreograaf - voor de ervaren Foltz-dansers Juliette van Ingen en Dries van der Post, die zij door en door kent van eerdere De Châtel-producties, waaronder het prachtige, extreem minimalistische 'Föld' (1985). Aan de basis van het duet staat haar fascinatie voor het dualistische denken van de Franse filosoof Jacques Derrida (ziel vs lichaam, verstand vs gevoel, actief vs passief). Zij meent dat juist Van Ingen en Van der Post – door hun rijpheid, sterke persoonlijkheid èn bekendheid met haar werk – de aangewezen personen zijn om het contrast tussen lichaam en ziel te vertalen in dans.

Ronald Wintjens (1972) choreografeerde eerder o.m. voor Galili Dance, Conny Janssen Danst en Dansgroep Amsterdam en is daarnaast verantwoordelijk voor boeiende eigen producties als Project Sally en The Moving Cinema. Voor 'Ziel' werkt hij met het hele gezelschap, dus drie oudere en zeven jonge dansers. Hij creëert een setting als ware het een elektrisch circuit, waarin hij de individualiteit van de dansers – waaronder hun leeftijdsverschil – uitvergroot. De zo opgebouwde spanning komt in de finale tot een ontlading, als een elektrische samengeperste eenheid die uit elkaar spat en een immense stilte achterlaat.

Bob Foltz (1955) opent de avond met een choreografie voor de zeven jonge dansers. 'Ziel' is voor hem synoniem voor de essentie, het wezen der dingen. Het is de ziel die ieder mens – ongeacht zijn leeftijd – doet aanhaken bij het grotere geheel, voor sommigen het goddelijke. Als choreograaf wil hij juist bij jonge dansers verdieping aanboren door hen bewust te maken van de wellicht veel oudere ziel die in hen schuilt.

ZIEL .... 9 dansers en 3 choreografen.Ongrijpbaar en onzichtbaar ... maar alles bepalend ... ZIEL

ZIEL werd mogelijk gemaakt door: Het SNS REAAL Fonds, Het Amsterdams Fonds voor de Kunst, Kunstraad Groningen en Dansgroep Amsterdam.

Persreacties op recente voorstellingen van
Foltz + Company

'MAN' is een ode aan het mannenduet
(Kester Freriks, Theaterkrant)

Een voorstelling die zich meteen in je herinnering vastzet. Een wereld op zichzelf, maar herkenbaar en menselijk dichtbij.

(Dagblad van het Noorden)

Mooie, eerlijke, pure dans, gemaakt voor en over drie mensen die elkaars taal spreken.

(De Volkskrant)

Choreografische helderheid, vitaliteit, goede muziekkeuze, een verzorgd toneelbeeld, getoond danstechnisch kunnen.

(Ine Rietstap)